Een digital detox voor een maand

haat-liefde verhouding

Je ziet het steeds vaker voorbij komen, mensen die een break nemen van social media en hun telefoon. Ik heb het ook een maandje geprobeerd. Ik vond dat ik veel te veel tijd doorbracht op Instagram, weggegooid tijd. Tijd die ik beter anders had kunnen besteden, aan mijn kinderen bijvoorbeeld. Het zat mij niet lekker en ik was het echt even zat!

 

Ik heb een haat-liefde verhouding met social media. Van nature ben ik niet iemand die alles graag deelt met iedereen, ookal ben ik wel heel erg open naar mijn vrienden, familie en klanten.  Toen ik nog geen bedrijf had en alleen nog een persoonlijk Facebook-account, postte ik zelden iets. Ik heb niet veel behoefte aan validatie van (onbekende) mensen en misschien heeft het ook wel iets met kwetsbaarheid te maken. Niets posten is wel zo veilig. Niemand kan er iets van vinden namelijk :-) 

 

 

Het perfecte plaatje

Overal op social media zie je het perfecte plaatje. Van de 50 foto's die zijn genomen is er eentje die eruit springt en wordt bewerkt en gepost, gevolgd met een inspirerend verhaal of een quote. En ik doe er zelf ook aan mee. We krijgen alleen de hoogtepunten te zien en zelden het hele verhaal. Dat voelt soms verkeerd. 

 

Ook bij mij. Soms vind ik het moeilijk om iets positiefs en moois te posten omdat ik dan meedoe met het in stand houden van een illusie. Natuurlijk gaat er bij mij ook heel vaak dingen mis, ben ik onzeker, heb ik enorme last van PMS, zie ik er soms uit alsof ik een week niet heb geslapen, heb ik niet altijd mijn huishouden onder controle of eet ik dagen te veel chocolade en drink ik te veel wijn :-p Maar eerlijk is eerlijk, dat deel je nou eenmaal minder snel...

tijd is kostbaar

Ik denk dat voor iedereen geldt dat tijd het kostbaarste bezit is. Waarom verdoe ik mijn tijd met het volgen van mensen die ik nog nooit in het echt heb gezien, en alleen maar 1 kant van hun leven mag zien? Ik kan wel 1000 anderen dingen (nja ...ok 10 dingen) bedenken wat mij meer voldoening zal opleveren. 

 

Ik merkte dat het zo'n geautomatiseerde handeling is. Even snel weer je telefoon erbij pakken, en voor je het weet zijn er weer 20 minuten voorbij en weet je wat  Ellis heeft gegeten en gedronken :-P. Het lijkt soms wel vluchtgedrag. Dit was ik zat! 

 

En zo makkelijk ben ik dan ook wel weer. Ik ben nogal van de challenges, zoals jullie misschien wel weten.  Ik besluit dat het anders moet. Zet nog even snel dat ik een break neem van social media. Verwijder mijn apps. Toedeledoki! Dit voelt goed! Hoe is dit mij vergaan?

nieuwe inzichten

Wat een rust en opluchting viel er de eerste dagen over mij heen. Ik merkte dat ik wel nog veel mijn telefoon pakte om mijn mail of whatsapp te checken, maar legde deze ook snel weer weg. Omdat ik niet in die social media rabbit hole werd gezogen:-)

 

Ik heb meer aandacht voor de mensen om mij heen. Ik ben minder afgeleid en heb meer rust in mijn hoofd.  Ik kom er ook achter dat social media vrienden niet echt vrienden zijn die er voor je zijn. Ook al heb je veel contact via social media, wat zegt dit nou uiteindelijk? Mijn ontdekking is dat je er geen flikker aan hebt. 

 

Wel vond ik het moeilijk om toffe momenten niet te kunnen delen op Insta. Ik ben namelijk zo trots op mijn klanten, ik wil ze vaak een shoutout geven. Of als ik een heerlijk receptje hebt ontdekt, wil ik dat graag met jullie delen.

 

Ook werd ik af en toe getagd, of kreeg ik een berichtje op messenger en dan wint toch de nieuwsgierigheid. 

Minder consumeren en meer creeren

Wat ga ik doen met deze nieuwe inzichten? Ik merk dat ik energie krijg van  creëren en inspireren. Hiervoor vind ik social media een geweldig medium. Ik wil deze inspiratie ook gaan bieden in meer kwetsbaarheid tonen. Dus niet alleen de dingen die goed gaan  delen, maar ook zeker de wat minder goede momenten. Zo blijft het voor mij integer en hoop ik van waarde te kunnen zijn voor andere mensen.

 

Ik wil minder content consumeren. Ik heb al een hoop mensen ontvolgd of gemute. Toch voelt dit ook niet helemaal sociaal, maar ik merk dat ik mijn kostbare energie niet wil besteden aan mensen, stories die weinig impact hebben op mijn echte (sociale) leven. Hetgeen ik wil consumeren moet bijdragen aan verbinding, verrijking en ontwikkeling. 

 

Hoe kijk jij tegen social media aan? Stel jij bewust grenzen aan hoeveel tijd je hieraan besteed en wat je consumeert? Laat het mij weten, ik ben benieuwd!